20 augusti 2012

En dag på stan...

Det har ju inte blivit så mycket loppisbesök för mig i sommar så jag antar att jag försöker ta igen det nu. Är man van att gå på loppisar då och då så får man lite absitens när man plötsligt inser att det var ett bra tag sedan sist :). I fredags var Fancy och jag i Ropsten och fyndade och idag möttes den fantastiska duon upp vid centralstation för lunch och ett besök på myrorna (plus några andra butiker i stan).

Mitt mål var att hitta en klänning, ni vet DEN DÄR klänningen som jag talade om i mitt senaste inlägg. Det vore så roligt att vara på rätt plats vid rätt tillfälle, så att säga, och vara den som hittar den där fina 50-tals klänningen i rätt storlek :).




Återigen hittade Fancy några tallrikar som vi inte sett tidigare. Dessa var också tillverkade av Uppsala-Ekeby/Gefle. De är stämplade med: "ÁX´, VDN F555, Uppsala- Ekeby, LE, Sweden, Gefle". Jag antar att de inte är så gamla (dekoren påminner ju lite om 50-60-tal men de är nog yngre än så) då den också är stämplad med texten: "Porslin för diskmaskin". Har inte hunnit googla men vet ni något om dem så lämna gärna en kommentar.


Den butik, Myrorna, som vi besökte idag hade en hel del gamla burkar att sälja. Dessvärre visste de hur de skulle ta betalt. Inga fynd här inte. Den otroligt fina blå burken till vänster i bild ville de ha 300 kronor för. Nästan lite i dyraste laget om ni frågar mig. Burken till höger var lite rolig, den hade skotsktmönster på utsidan och hade formen av en liten väska. När man öppnade locket så fanns där fyra små brickor som man kunde dra ut. Antar att de var syftade till att lägga picknickmackorna på? Fin och lite retro men den fick vara kvar då även den inte riktigt var värd sitt pris.




Jag vet inte men jag inbillar mig att priserna har höjts i de flesta second hand butiker den senaste tiden. Det går fortfarande att göra vissa fynd men det blir allt svårare. Denna otroligt fulsnygga negligé (eller om det var en morgonrock) tog de nästan 200 kronor för. Kanske ett okej pris för vissa men nej, för oss var den inte värd sitt pris. Den hade dock eventuellt fått följa med hem om den var en hundring billigare för den hade passat perfekt vid en övernattning på "Le Torp Royale".

Efter att vi fnissat lite åt omnämnd negligé hittade Fancy en morgonrock som det skrek Retro om. Vid första ögonkastet på den tyckte jag att den var otroligt ful MEN sen provade jag den och hade därefter väldigt svårt att slita mig ifrån den. Det var en fantastisk morgonrock som liksom svängde ut nedtill. Luvan var stor och lite spetsig och fickorna var gigantiska. Jag hade inte tänkt att den skulle få följa med hem men det slog mig att hösten gör snart sitt inträde och denna fulsnygga 70-talist måste vara urmysig att svepa in sig i när kylan tränger sig på :).

Mårtens reaktion när han såg bilden nedan var: "obi wan tersie" men Fancy och jag tyckte att jag mer påminde om sandfolket (eller vad de nu heter, ni vet de i Star wars som har sandfärgade dräkter och lysande ögon).

Ibland blir överraskas man av vilka fynd som väntar därute :).



Obi wan Tersie?





Det går ju att hitta kläder i vanliga butiker också (även om jag föredrar second hand). Fancy och jag gick in på HM och kikade lite. Jag var där för ett par dagar sedan och insåg att det fanns en del i höstutbudet som passar en Fröken som gillar 40-50 tal. När jag var där själv provade jag några stickade tröjor som var riktigt fina. De skulle passa bra till mina 50-tals jeans med hög midja. Jag handlade dock inget men sedan damp det ner en rabattkupong i brevlådan och den fick jag användning av idag. De hade fått in en höstjacka som var ursnygg i nygammal stil. Jackan kostade 399 kronor men med rabatten behövde jag endast betala 199 kronor. Genast blev det lite roligare att invänta hösten, jag har ju åtminstone något snyggt att ha på mig :).




Efter vår lilla shoppingrunda idag har jag förstått att temat för hösten 2012 är"ugglor". Det är ugglor överallt, på presentpapper, tröjor, kuddar, filtar, koppar, tapet och vantar. Dessa söta "vantar" eller handledsvärmare (?) finns att köpa på MONKI för 80 kronor. Funderar på om jag inte borde kunna göra ett par liknande själv (är ju i full gång med mitt virkande).

Jag tror att det är dags för mig att rensa i garderober och skåp igen. Vill ju egentligen köra med regeln "en sak in, två ut". Nu har jag shoppat en del kul på loppis den senaste tiden och har väl (om jag ska vara ärlig) inte gjort mig av med saker i samma takt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar