20 augusti 2012

Loppistur till Ropsten


I lördags möttes Fröken Pralin och Fancy Lane upp för en liten loppistur till Ropsten. Mötet började dock i våningen på Gärdet där Fancy bjöd på lyxfrukost. Dagen till ära hade hon på sig den ursnygga klänningen som faktiskt jag hittade åt henne på en loppis i Upplands Väsby. Jag förblindades av hennes skönhet när hon klev in i våningen ;) och tänk, när jag visade henne klänningen sa hon (med en något bitsk): "jag ska inte ha några kläder" ha ha...hon ändrade dock uppfattning när hon provade klänningen för en sådan snygg klänning kan man ju bara inte låta hänga kvar :).

Fancy fick också prova en annan klänning som jag hittade på en annan loppis här om dagen. Jag tyckte den var väldigt fin men tyvärr kunde jag inte ha den. Den satt dock väldigt bra på Fancy. Ibland kan man chansa, särsklit när ett plagg kostar 20 kronor!




 Ett grönt skärp i midjan och klänningen blir ett snäpp snyggare :).




Efter den goda frukosten och lite snack på Gärdet for vi mot vårt utflyktsmål i Ropsten. Fancy hittade direkt några fat som varken hon eller jag hade sett tidigare. Stämpeln avslöjade att det var Uppsala-Ekeby/Gefle som tillverkat dem samt att de går under namnet "Sirikit". Den uppger också att dekoren finns under glasyren.

Själv hittade jag inget porslin som intresserade mig men däremot fick en gammal presentkartong med rosor, en idébok och en smideskatt följa med mig hem, tillsammans med lite kläder (återkommer angående mina fynd i ett senare inlägg).


Nu för tiden är det främst jakten på de rätta kläderna som lockar mig när jag ger mig ut på loppisturer. Ibland har man jaktlycka och hittar en hel del fina kläder och ibland hittar man inget som passar ens egna stil men som ändå är väldigt snyggt. Fancy och jag brukar också roa oss med att prova plagg som är enormt udda och snudd på fula . Det blir som när man var liten och lekte med utklädningslådan :).

När jag söker kläder second hand letar jag främst efter klänningar ifrån 40-50 talet men jag går också igenom kjolar och jackor ifrån samma tidsepok. Lyckan vore ju att hitta DEN DÄR klänningen som passar perfekt och som är makalöst vacker :). Jag har ju en del burlesktillställningar att gå på framöver och det vore ju fantastiskt om jag kunde få inviga DEN DÄR klänningen då :).




Efter att vi gått igenom klädställningarna med kläder gick vi vidare för att kolla in möbelavdelningen. Det första vi möttes av var denna gamla tv. Hur snygg var inte den? De ville ha cirka 300 kronor för den, vilket i och för sig inte är så mycket pengar men det svåra är väl att finna plats för den. Tänk om dagens tv apparater kunde vara lika snygga som denna. Nackdelen är möjligtvis att den tar stor plats på djupet...nej, den är så pass snygg att det inte spelar någon roll. Kanske borde ha köpt den...hm...borde kanske kolla om den finns kvar...




Förutom tvn fann vi denna ursnygga fåtölj! Priset var 700 kronor. Den fick dock också stå kvar då den inte får plats varken hemma hos mig eller Fancy. Vi funderade på om stolsdynan var omklädd eller om det kan ha varit orginal. Någon som vet?





Det här sminkbordet hade gärna fått följa med hem. Blev helt kär i det och det hade dessutom passat perfekt hemma i min våning :). Dock hade jag inte dessa tusenlappar över, som de begärde för bordet. Synd att jag inte fyller år inom kort, och jul känns ju också rätt långt bort ;).

När vi vandrat runt på loppisen i någon timme höll vi på att gå ihjäl av värmeslag. Det var så varmt och klibbigt på sina ställen att det var snudd på olidligt. Hur står personalen ut???

Vi gav upp efter två timmar (kanske det var) och när allt var betalt sprang vi (nja, det gjorde vi kanske inte men vi hade nog gärna velat) till affären för att köpa något kallt att dricka.

Just det...lite irriterande var att kassörskan glömde att ta bort larmet på en kjol som jag köpte så nu måste jag åka tillbaka vid tillfälle (hm...går det att åka tillbaka utan att gå igenom butiken igen *ler*).




I väntan på tunnelbanan in mot stan gav jag Fancy en liten present som jag lyckats smussla med ut ifrån loppisen (alltså jag köpte den i smyg). Hittar man pins i form av mustascher MÅSTE man ju bara köpa dem, ingen present till Fancy kan vara bättre (det är svårt att låta bli när de bara kostade 1 kr styck ;)).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar